Існує п’ять необхідних компонентів ефективних ситуацій (базових елементів) кооперованого навчання: позитивна взаємозалежність, взаємодія підтримки “пліч-о-пліч”, індивідуальна відповідальність, уміння спільно працювати в малій групі, групова обробка результатів.
По-перше, це позитивна взаємозалежність – компонент такої ситуації, коли успіх кожного члена групи залежить від іншого учасника цієї групи.
По-друге, вербальна взаємодія, особистісна взаємодія (взаємодія обличчя до обличчя, пліч-о-пліч), коли члени групи перебувають у тісний близькості один до одного, діалог здійснюється так, що сприяє успіху.
Третій елемент – індивідуальна відповідальність, яка виявляється в ефективних кооперованих групах шляхом оцінювання кожного іншими членами групи.
Четвертим елементом виступають соціальні навички. Учнів треба вчити лідерству, спілкуванню, формувати в них довіру до ближнього, прищеплювати навички вирішення конфліктів.
П’ятий елемент – це групова обробка результатів.
Якщо кооперативне навчання здійснюється ефективно, слід очікувати:
- підвищення самооцінки;
- збільшення досягнень;
- збільшення соціальної підтримки;
- доречної поведінки;
- навичок кооперації;
- внутрішньої мотивації;
- зростання активності;
- кращого ставлення до школи;
- кращого ставлення до вчителів;
- більш позитивного психологічного контролю та самоконтролю.