Батькам майбутніх першокласників

Рекомендації батькам

                         Умови прийому  учнів на навчання у

                Дубровицький навчально-виховний комплекс

                            «Ліцей – школа»

 

Співбесіда з дитиною включає виконання спеціальних діагностичних завдань для перевірки рівня загального розвитку дитини, її функціональної готовності до систематичного навчання та здатності до вивчення дисциплін відповідно до навчального плану ліцею. Такі завдання розробляє педагогічна комісія на основі матеріалів, запропонованих центрами практичної психології і соціальної роботи (психологічними службами), та затверджує директор ліцею з погодженням з управлінням освіти.

У ліцеї не допускається перевірка знань та умінь дитини понад обсяги державних вимог навчально-виховних програм дошкільного навчального закладу.

Чисельність педагогічної комісії, що здійснює співбесіду з дитиною, не перевищує трьох осіб, включаючи практичного психолога. Тривалість співбесіди – до 30 хвилин.

До ліцею подаються такі документи:

  • заява;
  • копія свідоцтва про народження
  • особова справа;
  • медична картка встановленого зразка.

ДИТИНА ЙДЕ У ПЕРШИЙ КЛАС. ЧИ ГОТОВА ВОНА ДО ШКОЛИ?

За основу готовності приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі. Батькам слід пам’ятати, що не кожна дитина може зразу успішно навчатися.

Річ у тім, що шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім довго не говорить; хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний багаж досвіду, знань, умінь, навичок, звичок. Безсумнівно, що згодом кожна з них навчиться читати і рахувати і навіть стане грамотною, але до моменту вступу до школи важливо, щоб дитина мала здатність до навчання. Саме від готовності залежить адаптація малюка до шкільного життя, оволодіння ним навчальною діяльністю, врешті-решт, формування особистості.

Часто батьки, а іноді й учителі вважають основними показниками готовності до школи знайомство дитини з літерами, уміння читати, рахувати, знання віршів та пісень. Однак не тільки це впливає на успішність навчання. Адже формування даних умінь передбачається програмою для першого класу.

ПОРАДИ БАТЬКАМ: ЯК ПІДГОТУВАТИ ДІТЕЙ ДО ШКОЛИ

Зовсім не слід:

  • змінювати режим дня дитини: позбавляти її денного сну, довгих прогулянок, ігор;
  • оцінювати все, що робить малюк, так як оцінюється діяльність учня;
  • “проходити” з дитиною програму першого класу, насильно замінюю­чи гру навчанням.

                                                               Необхідно:

  • прищепити дитині інтерес до пізнання довкілля, навчити спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
  • навчити її долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час. Учити дитину слухати і чути оточуючих, поважати чужу думку, розуміти, що власні бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей, прагнути реально оцінювати свої дії і досягнення;
  • формувати світогляд дитини, знання:
    • про довкілля, про себе (прізвище, ім’я, адресу), про свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі);
    • про своє село, місто, вулицю;
    • про явища природи (пори року, їх послідовність, місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби);
    • про Сонце, дощ, сніг;
    • про урожай, борошно, із чого роблять хліб, цукор;
    • про улюблені книжки, вірші, казки, пісні, відомих письменників, художників, композиторів;
    • про дорослих людей (за віком, професіями, за своєю вихованістю-невихованістю; добротою, чуйністю-байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися; звідки, на думку дитини, беруться порядні й непорядні люди);
    • про сучасну техніку, транспорт.

ЧИ ГОТОВА ДИТИНА ДО ШКОЛИ? (тест)

  1. Чи хоче Ваша дитина йти до школи?
  2. Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається та навчатися їй буде цікаво?
  3. Чи може Ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості впродовж ЗО хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
  4. Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
  5. Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
  6. Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
  7. Чи вміє вона відмінювані іменники за числами (наприклад, олівець олівці)?
  8. Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?
  9. Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і назад?
  10. Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання ті додавання одиниці?
  11. Чи правильно, що Ваша дитина має тверду руку?
  12. Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
  13. Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
  14. Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
  15. Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?
  16. Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
  17. Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
  18. Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?

Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту. Отже, якщо їх.

15-18 – Ваша дитина готова йти до школи. Ви недарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати;

10-14 – Ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які Ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;

9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть увагу на те, чого вона не вміє. Результати можуть Вас розчарувати. Але пам’ятайте, що всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, легко і весело можна виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – з усіма, хто має вільний час і бажання навчатися разом із дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.

Ви можете дати волю своїй фантазії і видозмінювати завдання, а можете точно дотримуватись інструкції – у будь-якому випадку Ваша дитина росте і наближається до школи. Але запам’ятайте, будь ласка, кілька простих правил:

  • заняття з дитиною мають бути обопільно добровільними;
  • їх тривалість не має перевищувати 35 хвилин;
  • не намагайтеся пропонувати дитині завдання, якщо вона стомлена;
  • постарайтеся, щоб заняття мали регулярний характер – “мозковий штурм” під час підготовки до школи не ефективний;
  • якщо Ви побоюєтеся за успіхи своєї дитини, радимо Вам не зосереджуватися на виробленні конкретних навичок.

Методичні прийоми навчання у початковій школі постійно змінюються, є багато авторських програм, і Ваші зусилля можуть піти врозріз із ними. Корисніше використовувати загальнорозвивальні вправи для зміцнення сприймання, пам’яті, уваги, тонкої моторики рук. Учіть дитину звертати увагу на те, як звучать слова, – пропонуйте їй виразно повторювати слова, як українські, так і іноземні, знайомі й незнайомі. Розучуйте з нею вірші, скоромовки і складайте казки. Просіть повторювати напам’ять почутий текст і переказувати його своїми словами.

Дуже корисно запам’ятовувати різні предмети, їх кількість і розташування; звертайте увагу дитини на деталі пейзажу й довкілля. Не забувайте порівнювати різні предмети і явища: що в них загального і відмінного.

Запропонуйте дитині запам’ятати послідовність цифр (наприклад, номери телефонів). Добре стимулюють розвиток концентрації уваги ігри-лабіринти, в яких потрібно “простежити” доріжку персонажа, а також завдання на порівняння двох майже однакових малюнків.

Оцінювання психосоціальної зрілості за тестовою бесідою

(Орієнтування в навколишньому середовищі, запас знань, соціальна зрілість, ставлення до школи).

Мета: встановити контакт з дитиною; здійснити орієнтовне оцінювання загального розумового розвитку дитини, її уявлень про довкілля, рівня сформованості розумових операцій, розвитку зв’язного мовлення, ставлення до школи, соціальної зрілості.

Обладнання: бланк з переліком запитань.

Інструкція: «Зараз ми з тобою познайомимось. Я запитуватиму тебе про те, що ти вже добре знаєш, а ти відповідатимеш».

Хід дослідження

  Соціальна сфера

  1. Назви свої прізвище, ім’я, по батькові.
  2. Ти дівчинка чи хлопчик?
  3. Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?
  4. В якому місті ти живеш?
  5. Назви свою домашню адресу.
  6. З ким ти живеш? Назви членів своєї родини.

Орієнтація в навколишньому середовищі

  1. Зараз день чи ранок?
  2. Яка зараз пора року – зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?
  3. Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (плаття, олівець)?
  4. Яких тварин ти знаєш?
  5. Хто більший – корова чи коза?
  6. Що більше: 8 чи 5? Порахуй від двох до семи.
  7. Що робить лікар?
  8. Назви предмети одним словом. ( Кіт, собака, їжачок, лисиця).

Ставлення до школи.

  1. Чи хочеш ти піти до школи?
  2. Ти маєш бажання піти до школи, в котрій вчать математику, читають, пишуть чи до школи, в котрій граються, бігають, стрибають?
  3. Як по-твоєму, краще вчитися у школі чи вдома?

Шкала оцінювання

Високий Повна відповідь без помилок     2 бали
Достатній Відповідь неповна чи з помилками      1 бал
Середній Відповідь не вірна, або немає відповіді    0 балів

 

 

Тест фонематичного слуху

Мета: Перевірити рівень фонематичного слуху.

Інструкція. Експериментатор пропонує дитині: «Давай пограємося в школу:

ти будеш учителем, а я – учнем». Діставши згоду, продовжує: «Я буду повто­рювати яке-небудь слово, а якщо зіб’юся, зроблю помилку і ти почуєш інше слово, зразу вдар ось так (показує). Цим ти ніби вкажеш мені на мою помилку. А далі назвеш те слово, яке я сказала помилково. Якщо ж я буду називати тільки те слово, яке ми обрали, то коли я закінчу, ти скажеш: “Все правильно “. Давай спро­буємо. Слухай: рама, рама, рама, рама, вікно, рама, рама …». Почувши «вікно», учень ляскає долонею по столу й говорить: «Ви сказали “вікно”».

     Переконавшись у тому, що завдання зрозуміле, експериментатор переходить безпосередньо до дослідження. Воно складається з чотирьох завдань. Перше завдання пропонується лише для ознайомлення і тренування (його результати не враховуються при оцінюванні даного тесту), три інші завдання – залікові.

 

Набори слів (вимовляється одне слово за 0,5-0,7 секунди)

І

Рама, рама, рама, рама, лама, рама, рама, рама, рама, рама, рама.

Поріг, поріг, поріг, політ, поріг, поріг, поріг, поріг, поріг, поріг, поріг

Рампа, рампа, рампа, рампа, лампа, рампа, рампа, рампа, рампа, рампа, рампа.

                                                                II

Коса, коса. коса, коса, коса, коса. коза. коса, коса, коса, коса.

Сірка, сірка, сірка, зірка, сірка, сірка, сірка, сірка, сірка, сірка, сірка.

Світ, світ, світ, світ, світ, світ, світ, світ, світ, цвіт. світ.

Ситий, ситий, ситий, ситий, шитий, ситий, ситий, ситий, ситий, ситий

                                                                 

 

 

 

                                                                  III

Шар, шар, шар, жар. шар, шар, шар, шар, шар, шар, шар.

 Пошити, пошити, пошити, пошити, пошити, пошити, пошити, пошити, пошити. Шашка, шашка, шашка, чашка, шашка, шашка, шашка, шашка, шашка, шашка. Шукати, шукати, сукати, шукати, шукати, шукати, шукати, шукати, шукати.

                                                                   IV

Гора, гора, гора, гора, кора. гора, гора, гора, гора, гора, гора.

Гірка, гірка, гірка, гірка, гірка, гірка, гірка, гірка, гірка, зірка, гірка.

Голос, голос, голос, голос, голос, голос, голос,  колос, голос, голос, голос.

Догодити, догодити, догодити, доходити, догодити, догодити, догодити.

     

     Якщо в тому чи іншому рядку за умови нормального темпу промовляння (одне слово за одну секунду) дитина не може виявити «зайве» слово або помилилася, то після 1-2 наступних завдань слід повернутися до цього рядка і повторити його повільніше (вимовляється одне слово за 1,5 секунди).

 

 Оцінювання результатів

      Система оцінювання у цьому тесті має одну суттєву особливість: з одного боку, вища оцінка (3 бали) виставляється тільки за умови бездоганного виконання всіх чотирьох завдань; з іншого боку, не має значення, у якій кількості завдань учень припустився тієї чи іншої помилки, в одному чи у чотирьох. За наявності помилок оцінка за виконання тесту виставляється за тим завданням, яке виконане найгірше (тобто помилки не додаються). Використовується чотирибальна шкала оціню­вання.

 

Інтерпретування результатів

0 балів – якщо хоча б у одному із завдань дитина не спромоглася помітити «зайве» слово; при цьому застосовувалися повтори, уповільнене промовляння даного рядка слів;

1 бал – дитина помітила «зайве» слово лише при повторенні рядка в упо­вільненому темпі;      

2 бали — дитина помітила «зайве» слово за звичайного темпу подання слів, але не ляснула долонею по столу – «зайве» слово назвала лише після подання усього рядка;

3 бали – в усіх завданнях з першого подання учень вчасно ляснув долонею по столу й правильно назвав «зайве» слово.

Оцінювання рівня фонематичного слуху дитини:

0 – низький рівень;

1-2 – середній рівень;

3 – високий рівень.

 

Тест «Виключення»

(оцінювання логічного мислен­ня – розумових операцій аналізу й узагальнення)

Обладнання: рисунки № 5, 6, 7, на яких зображені різні предмети – по 4 на кожній картці. Усього – 6 карток, перша – тренувальна. Бланк про­міжного протоколу № 2, ручка.

Інструкція: «Уважно розглянь рису­нок і постарайся з чотирьох предметів, намальованих на картці, вибрати один зайвий. Подумай і скажи, чому він, на твою думку, зайвий? А тепер спро­буй подумати і сказати, як можна на­звати три предмети, що залишилися, одним словом.

Далі дитині пред’являють по черзі 5 карток, що залишились, і фіксують результати у проміжному бланку.

Інтерпретація результату:

Слабкий рівень: дитина допускає помилки у виділенні зайвого предме­ту і неправильно називає узагальню­ючі слова чи не знаходить їх в усіх шести завданнях.

Середній рівень: дитина правильно виконує завдання за трьома картками.

Добрий рівень: правильно виконані завдання за четвертою І п ятою карт­ками.

Високий рівень: якщо дитина пра­вильно знаходить зайвий предмет і називає узагальнююче слово у шести завданнях – це високий рівень роз­витку образно-логічного мислення.

 

Тест для оцінювання словесно-логічного мислення

Обладнання: опитувальник для ди­тини, бланк проміжного протоколу № 2, ручка.

Інструкція: «Давай із тобою пого­воримо. Дай відповідь, будь ласка, на наступні запитання:

  1. Яка з тварин більша – кінь чи собака?
  2. Уранці люди снідають, а ввечері…
  3. Удень на вулиці світло, а вночі…
  4. Небо блакитне, а трава…
  5. Черешня, груші, сливи, яблука… – це що?
  6. Чому, коли йде потяг, опускають шлагбаум?
  7. Що таке Київ, Харків, Запоріжжя?
  8. Котра година? (Дитині показують годинник і просять назвати час.)
  9. Маленька корова – це теля. Ма­ленька собака – це… Маленька ягнич­ка – це…
  10. На кого більше схожий собака – на кішку чи на курку?
  11. Для чого потрібні автомобілю гальма?
  12. Чим схожі один на одного мо­лоток і сокира?
  13. Що є спільного між білкою і кішкою?
  14. Чим відрізняються цвях і гвинт?
  15. Що таке футбол, стрибки у ви­соту, теніс, плавання?
  16. Які ти знаєш види транспорту?
  17. Чим відрізняється стара людина від молодої?
  18. Для чого люди займаються спортом?
  19. Чому вважається поганим, якщо хтось не хоче працювати?
  20. Для чого на конверт необхідно наклеювати марки?»

Інтерпретація результату:

Перш ніж оцінювати правильність відпо­відей, переконайтеся в тому, що дитина пра­вильно зрозуміла саме запитання.

Слабкий рівень: дитина правильно відповіла на 5–6 запитань.

Середній рівень: дано 9–10 правиль­них відповідей.

Добрий рівень: дано 11–14 правиль­них відповідей.

Високий рівень розвитку словесно-логічного мислення, якщо дитина відповіла правильно на. 15–20 запитань.

 

Пам’ять

Тест «Лаконічне запам’ятову­вання 10 слів»

(оцінювання короткочасної слу­хової пам’яті)

Обладнання: набір слів, бланк фіксації результату № 3 (див. с. 20).

Інструкція: «Зараз я читатиму тобі слова. Постарайся запам’ятати їх. (Прочитайте дитині наступні 10 слів: голка, книжка, лампа, півень, слива, вода, дерево, телефон, зірка, щітка .)

А тепер повтори, будь ласка, ті сло­ва, що ти запам’ятав(ла), у будь-яко­му порядку».

Зафіксуйте перший результат. Про­диктуйте дитині ті слова, які вона не назвала, і так повторюйте 5 разів, фіксуючи кожен результат.

Інтерпретація результату:

Слабкий рівень: перший раз – запа­м’ятала 2 слова, після 5-го повторен­ня запам’ятала до 5 слів.

Середній рівень: перший раз – за­пам’ятала 3–4 слова, останній – до 7 слів.

Добрий рівень: перший раз – запам’я­тала 5–6 слів, наприкінці – до 8 слів.

Високий рівень: перший раз – 7–10 слів, до п’ятого повторення дитина називає 9–10 слів.

 

Тест «Упізнай фігури»

(оцінювання здатності до пізна­вання, перевірка зорової пам ‘яті)

Обладнання: рисунки № 8 і 8а, бланк фіксації результату № 3, секундомір.

Інструкція: «Уважно розглянь ці картинки, їх усього 5 у рядку. (Дитині пропонують подивитися рис. № 8 – тренувальний бланк.) Крайня ліворуч картинка – зразок. Потрібно визна­чити і показати: яка з чотирьох на­ступних схожа на першу».

(Це тренувальна спроба, до подаль­шої роботи з дитиною переходять лише тоді, коли бачать, що дитина зрозуміла завдання. Далі дитині пока­зують наступні картинки (рис. 8 а), по черзі з 1-го по 10-ий. Експеримент проводиться доти, доки дитина не ви­рішить усі 10 завдань.)

Інтерпретація результату:

Слабкий рівень: на виконання зав­дання витрачено 2 і більше хвилини.

Середній рівень: І хвилина чи 1 хв і 20с.

Добрий рівень: 45–60 секунд.

Високий рівень: до 40 с.

Увага

Тест «Коректурна проба»

(виявлення швидкості розподілу і переключення уваги, її обсягу і стійкості)

Обладнання: коректурна матриця з фігурами (рис. № 10), олівець для ди­тини, бланк фіксації результатів № 4.

Інструкція. Дитині пропонується роз­глянути таблицю з фігурами (рис. 10).

«Подивися на цю таблицю уважно. Тобі необхідно якнайшвидше закрес­лити різними способами три різних елементи у всій таблиці. Наприклад: квадрат – поперечною рискою, коло – вертикальною, а зірочку – хрестиком. (Зразок поставити перед дитиною.) Починай і закінчуй за моєю коман­дою».

Роботу припиняють, коли дитина закінчує переглядати 10-ий рядок (усього переглянуто й оброблено 100 знаків).

Фіксується час виконання завдан­ня і кількість допущених помилок.

Цей тест можна використовувати і для одержання інформації про праце­здатність дитини. З цією метою через кожні 30 секунд дорослий ставить оці­нки кольоровим олівцем на бланку (попередивши про це дитину). Далі підраховується кількість переглянутих знаків за кожні 30 секунд і складаєть­ся графік продуктивності (по верти­калі відкладається кількість перегля­нутих знаків за кожні ЗО секунд, а по горизонталі – витрачений на роботу час – 30-секундними відрізками).

Інтерпретація результату:

Слабкий рівень: завдання виконува­лося понад 10 хвилин, помилки майже в кожному рядку, їх кількість більше 20.

Середній рівень: витрачений час до 7 хв., помилок до 10.

Добрий рівень: витрачений час до 6 хв., допущено 3–4 помилки.

Високий рівень: витрачений час до 5 хв. і допущено 1–2 помилки.

При побудові графіку працездат­ності враховується наступне: якщо крива на графіку має тенденції до де­якого підвищення наприкінці роботи, рівномірну висоту лінії по середині й невеликий спуск на початку – це нор­мальна крива працездатності.

Якщо крива працездатності має різкі коливання по всій довжині чи знижен­ня наприкінці роботи – це свідчить про стан швидкого виснаження ува­ги. У цьому випадку доцільно зверну­тися до фахівця.

Примітка: тест може бути проведе­ний у груповій формі.

Словниковий запас

Словниковий запас дитини старшого дошкільного віку має складати не менш 2000 слів, при­чому в ньому повинні бути пред­ставлені всі основні частини мови. Повинні бути присутніми у слов­нику дитини й узагальнюючі сло­ва (типу ОДЯГ, ВЗУТТЯ, ПОСУД, ТВАРИНИ, ПТАХИ, ОВОЧІ, ФРУКТИ тощо), що починають засвоюватися дітьми приблизно від трьох з половиною років.

Для дослідження словниково­го запасу застосовується низка спеціальних прийомів, що дають змогу з’ясувати наявність чи відсутність у ньому певних слів. От найпоширеніші з цих при­йомів:

  • називання предметів, що відносяться до різних логічних груп (наприклад, дитині пропо­нується назвати всі відомі їй де­рева, квіти тощо);
  • знаходження загальних назв (узагальнюючих слів) для групи однорідних предметів;
  • підбір ознак до певного предмету;
  • підбір можливих дій до пред­мету;
  • підбір предметів до заданої дії;
  • підбір синонімів (слів, близь­ких за значенням);
  • підбір антонімів (слів із про­тилежним значенням) тощо.

 

Тест «Словниковий запас»

Для з’ясування наявного в дитини необхідного словникового запасу, що дає змогу успішно розпочати навчання, нами сконструйований опитувальник, що дає уявлення про наявність у слов­нику дитини іменників (знання узагаль­нюючих слів), прикметників, дієслів.

Обладнання: опитувальник для ди­тини, бланк фіксації результату № 5 (див. с. 20).

Інструкція: «Зараз я ставитиму тобі різні запитання, ти уважно слухай і спробуй дати відповіді»:

– Яких ти знаєш тварин (свійських і диких)?

– Яких ти знаєш птахів, риб, комах?

– Які ти знаєш дерева, квіти?

– Які ти знаєш овочі, фрукти, ягоди?

– Які ти знаєш меблі?

– Який ти знаєш посуд?

–  Який ти знаєш одяг, взуття?

Не нехтуйте заняттями, що розвивають і зміцнюють дрібні рухи рук: ліплення, малювання, аплікації, ігри з конструкторами – усе це створює передумови для формування красивого почерку і сприяє розвитку мислення дитини. Використовуйте підручні засоби – можна відокремити горох від кукурудзи чи бобів, розсортувати ґудзики, розкласти сірники.

І, незалежно від успіхів Вашої дитини, намагайтеся створювати здоровий настрій перед школою, за якого вона б прагнула до знань, не боялася низьких балів і була впевнена у тому, що вона для Вас найулюбленіша!