Для дітей з особливими потребами

Умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами

У Дубровицькому ліцеї створено належні умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі й дітей з інвалідністю, а саме:

  • наявний пандус до І поверху;
  • присутні поручні до всіх східців закладу;
  • просторі та зручні холи;
  • зручні переходи між поверхами;
  • наявні огороження на сходових майданчиках висотою 1,2 м;
  • просторі облаштовані навчальні кабінети зі зручними партами та стільцями;
  • наявні внутрішні сучасні туалети з умивальниками, сушилками для рук;
  • облаштована сучасна простора  їдальня з новими столами та зручними стільцями, системою вентиляції;
  • на території закладу розміщено: спортивний майданчик зі штучним покриттям, сучасне футбольне поле з біговими доріжками, волейбольна площадка, дві баскетбольні площадки, дитячий ігровий комплекс.

Усі навчальні кабінети, холи, коридори, спортивні зали мають природне освітлення. Світло на робочі місця падає ліворуч. При оздобленні навчального приміщення враховано такі вимоги: стіни світлих тонів, меблі, парти – кольору натурального дерева, класні дошки темно-зеленого кольору, стеля, двері – білого кольору, відсутність порогів. Підлога холу І поверху покрита світлою кахельною підлоговою плиткою з твердою міцною основою, що не допускає ковзання. Розташування меблів, обладнання, наявність декоративних рослин у навчальних кабінетах сприяє максимальному використанню денного світла і рівномірному їх освітленню. У осінньо-зимовий період використовується штучне освітлення через енергозберігаючі лампи. У закладі дотримується повітряно-тепловий режим. Приміщення обладнано системою автономного опалення та вентиляції. Функціонує сучасна котельня нового покоління на пелетах, що забезпечує сприятливу атмосферу, мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. Чистота повітря у закладі забезпечується регулярністю вологого прибирання, використанням всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).

Що таке інклюзивне навчання?


       Поширеною є думка, що інклюзивне навчання – це лише навчання дітей із певними діагнозами, захворюваннями, в тому числі із інвалідністю, у класах загальноосвітніх закладів освіти. Проте ця думка є хибною.
Закон України “Про освіту” визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.
Тобто до категорії таких осіб можуть підпадати не тільки учні з інвалідністю, а й внутрішньо переміщені особи, діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту, особи, які здобувають спеціалізовану освіту та/або можуть прискорено опанувати зміст навчальних предметів, учні з особливими мовними освітніми потребами (наприклад, ті, які здобувають загальну середню освіту мовами, що не належать до слов’янської групи мов) тощо.
          Зараз МОН розробляє чіткий перелік осіб з особливими освітніми потребами. Кожна школа за своєю філософією повинна бути інклюзивною. Це означає готовність у будь-який час прийняти кожну дитину, прагнучі створити максимально сприятливе середовище для розвитку її потенціалу.
Коли ми говоримо про створення інклюзивного освітнього середовища, ми не маємо на увазі суто відкриття інклюзивних класів або забезпечення архітектурної доступності.
       Це і підвищення компетентності педагогічних працівників та руйнування суспільних стереотипів щодо освіти таких дітей. Адже хвороба не дорівнює інвалідності, інвалідність – наявності особливих освітніх потреб (наприклад, особи із серцево-судинними захворюванням не мають цих потреб), особливі освітні потреби не означають захворювання або інвалідність (наприклад, люди з дислексією).
      Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться звичайні діти, просто деякі з них вчаться трошечки по-іншому – наприклад, використовуючи шрифт Брайля. Але в такому класі ні в якому разі не має бути відокремлення одних дітей від інших (навіть на рівні риторики). З урахуванням рекомендацій спеціалістів та настільки, наскільки це можливо, у такому класі налагоджується спільне навчання.

ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
• Діти навчаються разом у звичайній школі.
• Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
• Діти отримують можливість жити разом з батьками.
• Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
• Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
• У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
• Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.

Переваги для дітей без особливих потреб:
• вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
• вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
• вчаться співробітництву;
• вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
• Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
• Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
• Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
• Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
• Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
• Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
• Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.

Посібник
«Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків»
      Розробку посібника «Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків» здійснено в рамках діяльності науково-методичного центру інклюзивної освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка. nklyuzivna-osvta-vd-A-do-Ya-1.zip 

     Мета посібника – відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, які найчастіше виникають у педагогів і батьків. Посібник створено у формі запитань і відповідей. Відповіді на запитання містять посилання на основні законодавчі та нормативно-правові документи, інші літературні джерела, а також коментарі, які можуть не співпадати із зазначеними першоджерелами. Ми робимо це для того, щоб читачі краще зрозуміли суть інклюзії, а також віримо, що краще розуміння цього процесу приведе до нових, покращених змін як у законодавстві, так і у практиці.